Advisering vochtgebruikt bij de avondvierdaagse

Het allerbelangrijkste voor een sportprestatie zijn de training en de voorbereiding! Tijdens trainingen in de voorbereiding voor bijvoorbeeld de 4-daagse , Wielerrondes , is het aan te raden uzelf voorafgaand en na thuiskomst te wegen (bij voorkeur zonder kleding). Ook dient u voor uzelf op een eenvoudige manier bij te houden hoeveel u drinkt vanaf het moment van wegen tot aan de nameting (kop koffie (125 ml), plastic beker (150 ml), mok koffie (250 ml), glas limonade (200 ml), flesjes drank (staat hoeveelheid op)).

Tel die hoeveelheden bij elkaar op, dat geeft u het aantal liters die u tot u genomen hebt. Bent u in gewicht aangekomen dan hebt u teveel gedronken waarbij 1 kg ongeveer overeenkomt met 1 liter. Bent u afgevallen dan hebt u dus te weinig gedronken, ook hier geldt 1 kg gewichtsverlies komt overeen met ongeveer 1 liter vocht. Op deze eenvoudige manier krijgt u inzicht in de hoeveelheden die u moet drinken. Doe dit een paar keer en met name bij wisselende weersomstandigheden.

Maar altijd geldt: Luister naar uw lichaam!

 

Luister naar uw lichaam

U hoeft niet te wachten met drinken totdat u dorst hebt maar u hoeft ook niet voortdurend te drinken. Vermijd het drinken niet omdat het zo lastig is om naar toilet te gaan. Dat is een verkeerde beslissing die u met name bij warme omstandigheden flink kan opbreken.

Te weinig drinken (komt het meest voor):

  • Verslechtert de prestatie
  • Verhoogt het risico op oververhitting
  • Vergroot de kans op flauwvallen
  • Kan leiden tot veranderingen in zoutconcentraties in het bloed waardoor er
    hartritmestoornissen kunnen optreden

Te veel drinken (komt steeds meer voor):

  • Kan tot gevaarlijke verdunning van het bloed leiden. Hierdoor kan bijvoorbeeld de wandelaar hersenoedeem ontwikkelen en zelfs komen te overlijden.