Tips: Fit de Vierdaagse door

 

Met de Nijmeegse Vierdaagse lopen tienduizenden mensen 4 dagen lang een afstand van 30, 40 of 50 kilometer. Hoe bereik je de finish? Wij geven je tips om je  lichaam fit te houden!

 

Tip 1: Ontbijt

Begin de tocht goed met een ontbijt. Een goede maaltijd geeft je de broodnodige energie en  gaat een hongergevoel halverwege de ochtend tegen. Kies voor volkoren brood, muesli of ontbijtgranen. Vette ontbijten met spek en worstjes kun je beter vermijden. Je maag heeft dan langer de tijd nodig om alles te verteren. Daar kun je tijdens het wandelen last van krijgen.

Tip 2: Verleidingen onderweg

Krijg je tijdens het wandelen trek? Eet gerust iets zoals een banaan, krentenbol of ontbijtkoek. Dat is licht verteerbaar en zorgt dat je weer energie krijgt om een aantal kilometers door te lopen. Een belegde boterham die je hebt meegenomen kan natuurlijk ook. Probeer de verleidingen te weerstaan die je onderweg tegenkomt. Ook extraatjes met druivensuiker of sportrepen heeft je lichaam niet nodig

Tip 3: Drink genoeg

Tijdens het wandelen kun je behoorlijk wat vocht verliezen. Water drinken is het beste. Let goed op je gevoel: als je dorst krijgt, dan heb je al te weinig gedronken. Begin dus al met drinken voor je dorst krijgt, maar drink niet extreem veel meer dan normaal. Sportdranken zijn niet nodig, deze bevatten veel suiker en calorieën die je beter uit eten kunt halen.

Tip 4: Een goede avondmaaltijd

De finish is in zicht, inclusief kraampjes en stalletjes met lekkere snacks. Dat patatje met, die kaaspizza met een koel biertje zien er heerlijk uit. Maar je doet je lichaam een groter plezier met een gevarieerde avondmaaltijd met veel groente en een lekker toetje met fruit. Je lichaam herstelt zo sneller van de inspanning, dan als je avondmaal uit vette snacks en alcohol bestaat.

Tip 5: Niet flauwvallen bij de finish

Als je lang gelopen hebt en vervolgens stil gaat staan, wordt de spierspanning in je benen minder en zakt je bloeddruk. Daardoor kun je flauwvallen! Ga in de schaduw staan en blijf een beetje bewegen of ga zitten als je je licht in hoofd voelt worden. Vooral bij warm weer komt dit verschijnsel vaker voor in de sport.